ششمین دوره جایزه داستان و عکس فرشته

به گزارش چیستآرت
جایزه داستان و عکس فرشته در سال 1393 به همت سید صالح بهشتی (مدیریت وقت شهر کتاب فرشته) آغاز به کار کرده و تاکنون موفق به برگزاری پنج دوره با موضوعات: «دههی شصت»، «محلهی کودکی»، «عصر جمعه»،«آژیر قرمز» و «جاده» شده است.
در دورههای اول تا چهارم جایزه فرشته درد دلهایی از زبان مدیران و دبیران مجموعهی شهر کتاب فرشته مبنی بر «یتیم بودن جایزهی بدون اسپانسر» به گوش میرسید، اما حضور سلبریتیهای سینمایی در بدنهی این جایزه (از داور تا حامی و مشاور) نشان داد که پنهانکاری در اعلام میزان جوایز این چهار دوره، دلایل دیگری دارد.
انتقادِ اهالیِ ادبیات به این حجم از حضورِ بیربط، کادر پنجمین دوره جایزه فرشته را مجاب کرد تا به حذف وزنههای تبلیغاتی خود پرداخته، بر استقلال و کیفیتِ هنری خود پای بیفشرد؛ انتشار چندین خبرنامه و چاپِ حرفهای آثار برگزیده موید ارتقای جایزه فرشته از یک رویداد ویترینی به جشنوارهای ملی بود. البته جایزه فرشته در همین دوره با اعلام تغیر سطح جشنواره از ملی به بینالمللی نشان داد که تفاوتی میان این دو سطح قائل نیست؛ چه، به جز حضور و عدمِ سلبریتیهای سینمایی هیچ تفاوتی میان این دوره و دورههای قبل وجود نداشت. یادآور میشویم که بیش از نیمی از مواعید مراسم اختتامیهی پنجمین دوره جایزه ادبی فرشته مانند به: تور نمایشگاه داخلی و خارجی نیز در ادامه به فراموشی سپرده شد.
با این همه آنچه بیش از همه در مورد این رویدادِ موضوعی قابل توجه است عدم توجه به جریانسازی به نظر میآید. موضوعات این شش دوره گاهی به صورت عامیانه نوستالژیک است، گاهی رعبانگیز و گاهی چون مفاهیمی خنثی، گنگ. هرچند «انشا» از زمره علوم زبان به شمار میرود اما در حیطهی ادبیات داستانی، کمفروشی که موضوعات، خود، داستانی نداشته باشند.
باری، حمایت شهر کتاب فرشته از یک رویدادِ ادبی در سطح ملی/بینالمللی، تحسینبرانگیز است. جایزه فرشته در پنج دورهی برگزاری خود نشان داده که گوش شنوای منتقدین خود است و جسارت تغیر را داراست. چیستآرت دقت، نظم و برنامهی حرفهای جایزهی فرشته را ستوده، برگزاری دورههای آیندهی این رویداد هنری را آرزو میکند.
آگاهی از شناسه، ملاحظات و نحوه ارسال اثر به جایزه فرشته، در «شناسنامه»